Internationella kvinnodagen

2011-03-08 ♥ 22:06:51 | Kategori >> Allmänt | KOMMENTARER (3)

Idag är det vår dag tjejer. BARA vår. Inte någon jävla semlas dag. Blir nästan trött när jag tänker på att att den internationella kvinnodagen och fettisdagen är på samma dag. Kunde vi inte ens fått det, EN DAG.
Men det var inte det jag ville säga. Det jag ville komma fram till är att jag är oroad över att många tjejer tycker att dagen är onödig. Hur kan den vara det? Det är en dag som är utsedd för oss, det är fantastiskt.
Ett annat tänk är att det är ett bevis på ojämnställdhet bara för vi får en dag och varför inte männen får en dag, är inte det ojämnställt? Nej det är det inte. Vi förtjänar en dag.
Men det är ju just det. Vi måste förstå att vi lever i ett ojämnställt samhälle, så är det bara. Det måste vi inse för att kunna göra en förändring.
Sedan det sista är det typiska, " Är du feminist?, hatar du killar då eller?" Kan ärligt talat vara den dummaste kommentar en människa kan klämma ur sig, ärligt talat. NEJ man hatar inte killar för att man är feminist. Jag älskar killar. Men jag är feminist. Feminism innebär inte att man ska trycka ner killar och få det bättre än dem, utan att man vill att män och kvinnor ska ha samma rättigheter till liv, utbildning, framgång och lycka. Inget annat.
Grattis alla tjejer på den internationella kvinnodagen!





Kommentarer
Postat av: Anonym

Du en kvinnlig förebild Ebba ( trots att vi har aningen olika syn på detta). YOU GO GIRL

2011-03-09 @ 07:21:46
URL: http://johannaei.blogg.se/
Postat av: Astrid Grönvall

Fint skrivet Ebba! :)

2011-03-09 @ 15:50:11
Postat av: J Carle

<3

2011-03-09 @ 19:49:15
URL: http://carliz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0