pro-ana

2010-11-11 ♥ 16:25:53 | Kategori >> Allmänt | KOMMENTARER (0)

Häromdagen så satt jag och kikade lite på internet för att hitta någon intressant sub-kultur som är vårt nya tema i kulturkunskapen. När jag sökte på detta kom nästan genast Pro-ana upp. Efter att ha sökt mig omkring lite på det så blev jag helt chockad. Det är fruktansvärt, vidrigt, skrämmande, tårgripande och allt detta på samma gång.

Pro-ana
är då en sub-kultur som lyfter fram anorexia nervosa som en livsstil och inte ett sjukdomstillstånd. När jag kollade igenom internet hittade jag ett x antal bloggar om just detta. Tjejer som svälter sig själva. Skriver om att de ska gå och spy upp det äplle de just åt, det enda de hade ätit sedan igår morse. De ger tips och råd hur man går ner i vikt och hur man kan dölja det för familj och vänner. De lägger även ut bilder på sig själva, och det är inte friska bilder. Det är endast ben och skin.

Sedan när man kollar kommentarer så är det flera tjejer som skriver saker som "du är så vacker, vill också vara så smal som du" eller "Kan inte du berätta hur du gör för att hålla dig så smal, det är så snyggt". Men jag lovar er, det är varken snyggt eller vackert. Det ser fruktansvärt ut.

För mig är det helt otänkbart att svälta sig själv och kan inte förstå för allt i världen varför man skulle vilja plåga sig själv på detta viset.
Jag hoppas ni förstår att detta inte är något annat än en sjukdom som endast kan botas med läkarhjälp, det är altså inte friskt. Det är helt och hållet psykiskt. Och gör för guds skull inte såhär mot er själva.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0